Oracle ontkent dat de omzet uit de 8i-databanksoftware tegenvalt. Het bedrijf reageert daarmee op geruchten die de aandelenkoers een forse knauw gaven.
Jeff Henley, de belangrijkste financiële man van Oracle: "Het gaat om een aberratie." De verhalen over de bij de verwachtingen achterblijvende verkoop van de 8i-software, Oracle’s ‘vlaggenschip’, zetten de afgelopen week gepubliceerde vierde-kwartaalcijfers in de schaduw. Oracle kwam met een winstgroei van 76 procent naar 926 miljoen dollar op de proppen. Ook al kwam de winst per aandeel zes dollarcent hoger uit dan de markt had verwacht, het bedrijf moest op Wall Street direct een koersverlies van 5,4 procent incasseren.
Het probleem was volgens analisten de omzet uit databankprogrammatuur. Oracle wist daarop in het slotkwartaal tot en met 31 mei een omzetgroei van 12 procent te boeken, terwijl de markt 20 procent verwachtte. Deze tegenvaller viel slecht op de aandelenmarkt, te meer daar hij samenviel met de – meestal sterke – eerste fase van een productcirkel; versie 2 van 8i kwam januari dit jaar op de markt. Databanksoftware is goed voor 40 procent van de omzet van Oracle.
Henley wijt de tegenvallende omzetgroei aan een standaardisatieslag in het prijsbeleid. Een kortingsactie aan het eind van het boekjaar verviel. "We hebben hier bewust voor gekozen in een periode dat het het bedrijf goed gaat", aldus Henley. Volgens hem heeft de actie een gunstige impuls op de verkoop in het lopende kwartaal. Orders die anders met korting waren geboekt, zullen nu zonder korting worden binnengehaald.
Oracle rekent op jaarlijkse groeicijfers in de verkoop van databankprogrammatuur van 20 procent. In het derde kwartaal van het afgelopen boekjaar kwam die nog op 61 procent uit, met name door een sterke vraag naar crm- en erp-software (customer relationship management, enterprise resource planning). In het vierde kwartaal wist Oracle naar verluidt zelfs 161 procent meer aan crm-software af te zetten.
Een kleine smet op de cijfers is volgens Henley de achterblijvende verkoop in Europa, waar met name SAP Oracle beconcurreert. Oracle reageert hierop met een uitbreiding van zijn verkoopstaf, vooral met crm- en scm-specialisten (supply chain management). Afgelopen jaar probeerde Oracle juist het personeelsbestand in te krimpen, wat tot een kostenreductie van één miljard dollar leidde.
Een vergelijkbare slag denkt het concern te maken door zijn eigen crm-software in te zetten in de automatisering van de kostenintensieve klantenservice. Over een jaar moet een margeverbetering van de huidige 30 procent naar 40 procent gerealiseerd zijn.