Miljoeneninvesteringen in kantoorautomatisering zijn debet aan de tegenvallende halfjaarcijfers van Randstad.
Topman Hans Zwarts schrijft dit voor een belangrijk deel toe aan de 40 miljoen gulden die het bedrijf uitgaf aan nieuwe ict-projecten. "Uitgaven op dit gebied lagen op een hoog niveau." Andere grote kostenposten waren volgens Zwarts de introductie van nieuwe producten en diensten, zoals Yacht, de Internet-uitzendorganisatie voor hoger opgeleiden. Schaarste op de arbeidsmarkt in een aantal landen waar Randstad actief is, zorgde voor hogere wervingskosten. Het bedrijf moest ook een deel van de winst inleveren om flexwerkers te behouden.
De holding zag de omzet in het eerste halfjaar met 12,5 procent stijgen van 2,6 miljard naar 2,9 miljard euro. De winst steeg van 63,7 miljoen naar 77,5 miljoen euro. Voor veel beursanalisten vielen de cijfers tegen. Beleggers straften de uitzendorganisatie dan ook af; het aandeel verloor 11,6 procent op de dag dat het de cijfers wereldkundig maakte.
De 1868 Randstad-vestigingen schakelden dit jaar over op een automatiseringssysteem gebaseerd op IBM-servers. Volgens woordvoerder Maarten den Ottolander staat het buiten kijf dat de miljoen geïnvesteerde guldens uiteindelijk een hogere winst opleveren. De productie van de uitzendorganisatie wordt erdoor vergroot, zo stelt hij. Verbetert de kantooradministratie, dan verhoogt dat ook de dienstbaarheid richting relaties.
Naast Yacht wijzigde het bedrijf dit jaar ook de werkwijze van Hedson, dat zich richt op lager opgeleide uitzendkrachten. Hedson verhuisde dit jaar de koppeling van vraag- en aanbod-activiteiten voor een groot deel naar Internet. Op het computernetwerk baseerde het ook een derde nieuwe poot, Newmonday: het werving- en selectiebureau voor hoger opgeleiden, dat het samen met uitgever VNU start. Klanten moeten volgens Den Ottolander wennen aan deze nieuwe aanpak.