Voor Cmgi breekt een nieuwe tijd aan. De Amerikaanse Internet-investeerder reorganiseert fors en moet, net als elk ander bedrijf, structureel winst gaan maken.
Dit is tekenend voor de huidige staat van de nieuwe economie, waar realiteitszin eindelijk de boventoon voert. Nu Cmgi door de tanende populariteit van de technologiefondsen geen geld meer kan verdienen aan beursgangen, heeft de investeerder het mes gezet in de organisatie.
Begin september kondigden de onderdelen Altavista (portal), iCast (amusement) en Engage (advertentie) ontslagrondes aan. Bovendien wil Cmgi fors op de kosten bezuinigen en zijn organisatie hergroeperen door een aantal meerderheidsparticipaties samen te voegen of te verkopen. Het aantal van 17 dochterondernemingen moet worden teruggebracht naar vijf tot tien, onderverdeeld over vijf nieuwe divisies: ‘zoeken en portalen’, ‘infrastructuren’, ‘internet-dienstverlening’, ‘marketing’ en ‘elektronische handel’. Deze onderdelen moeten op 31 juli 2001 winstgevend zijn. Daarnaast brengt de firma haar drie participatiemaatschappijen onder in één investeringsfonds.
Cmgi groeide de afgelopen jaren uit tot een waar Internet-conglomeraat. De investeerder ging in 1994 naar de Nasdaq. Een jaar later richtte het bedrijf zich volledig op investeringen in Internet. Het investeerde in tientallen Internet-bedrijven en nam in 17 bedrijven een meerderheidsbelang. Het verdiende fors aan het naar de beurs brengen van dit soort bedrijven. De beurswaarde van Cmgi ging als een raket omhoog, is inmiddels na een aantal beurscorrecties gezakt, maar ligt nog altijd een factor vijfhonderd boven de beginwaarde.
De investeerder verloor het afgelopen gebroken boekjaar 2000, dat op 31 juli sloot, 1,36 miljard dollar. Het jaar was er nog een winst van 476,2 miljoen dollar. De omzet steeg wel: met 382 procent tot 898,1 miljoen dollar. Het mega-verlies is vooral te wijten aan afschrijvingen, investeringen in onderzoek en ontwikkeling, en compensatieregelingen.
"De huidige marktontwikkelingen, waarbij de beleggers eerder willen afrekenen op winst, noopte Cmgi ertoe de wildgroei in zijn organisatie aan te pakken", vertelt Maurice de Hond, topman van de Nederlandse Internet-participatiemaatschappij Newconomy. Met oog op het enorme verlies zegt De Hond dat liquiditeit voor Cmgi geen probleem vormt. "Het bedrijf kan altijd indien nodig geld ophalen door aandelenbelangen te verkopen."
Hij verwacht niet dat zijn eigen winstgevende onderneming, die is gemodelleerd naar Cmgi, met dezelfde problemen zal kampen. "Wij zijn een paar jaar later begonnen en de marktsituatie ziet er inmiddels anders uit. Bedrijven kunnen niet meer in heel korte tijd veel waard worden op de beurs. De markt heeft meer realiteitszin gekregen, en dat is een gezonde zaak."