Het gaat uitstekend met Logitech, de Zwitserse fabrikant van zo ongeveer alle computeraccessoires die maar te bedenken zijn.
In het tweede kwartaal heeft het bedrijf de netto winst zien verdubbelen tot 9,37 miljoen dollar (24,6 miljoen gulden), terwijl de omzet toenam van 133 miljoen dollar in het tweede kwartaal van 1999 naar 190 miljoen (500 miljoen gulden) in de afgelopen drie maanden.
De cijfers verrasten gisteren zelfs de toch al optimistisch gestemde analisten, zodat het aandeel 14 procent omhoog schoot op de Nasdaq. Topman Guerrina de Luca benadrukte dat het afgelopen kwartaal het beste is dat het bedrijf ooit heeft gedraaid sinds de oprichting in 1981. En er zit nog meer in het vat, zo voorspelde hij, want Logitech heeft volgens hem momenteel het beste assortiment producten dat het ooit heeft gehad.
Logitech verkoopt zijn spullen voor een deel onder eigen naam, maar levert ook computeraccessoires aan grote fabrikanten, zoals Compaq, die er vervolgens hun naam op zetten. De verkoop van spullen met het eigen logo steeg het afgelopen kwartaal met 39 procent. De verkoop aan computerfabrikanten nam met iets meer dan de helft toe.