De twee grootste autofabrikanten ter wereld hebben nieuwe samenwerkingsverbanden gesloten met Internet-bedrijven. General Motors (GM) gaat voor elektronische handel in zee met America Online (AOL), terwijl Ford zijn klanten wil bereiken via Yahoo!.
AOL-gebruikers kunnen via het auto-kanaal van de online-dienst auto’s en vrachtwages van GM bestellen. De uiteindelijke afronding van de aankoop gebeurt echter nog altijd bij een plaatselijke dealer van de automobielfabrikant. Ford gooit het over een andere boeg en wil bestaande klanten voorzien van informatie via Internet.
Bezitters van Ford-, Lincoln-, Mercury- en Mazda-auto’s kunnen zich registreren en hebben dan online toegang tot onder meer handleidingen, kredietinformatie en gepersonaliseerde onderhoudsschema’s.
Op korte termijn breidt Ford dit uit naar zijn andere auto-merken, waaronder Jaguar en Volvo. Voor de lange termijn staan verbindingen met dealers en garages in de planning om automatisch afspraken te kunnen maken.
Verder werken beide bedrijven aan het uitrusten van hun auto’s met apparatuur voor toegang tot Internet. GM zegt later dit jaar een Internet-capabele Cadillac Seville op de markt te brengen. Ford komt in september met een auto die is uitgerust met Internet-toegang. Volgend jaar wordt stem-herkenning toegevoegd en tegen 2003 wil Ford deze functionaliteit invoeren voor bijna al zijn auto’s.