De Britse Internet-aanbieder Excalibur werkt zich met steun van investeringsbank Morgan Stanley op als pan-Europese Internet-leverancier voor het bedrijfsleven. Morgan draagt een kapitaalinjectie van 200 miljoen dollar bij alsook de Europese infrastructuur die het in november overnam van Unisource Italia.
Excalibur richt zich op de kleine tot middelgrote ondernemingen in Europa. Die doelgroep wordt benaderd met een reeks breedbandige Internet-diensten. Dit aanbod varieert van website-huisvesting en e-mail-uitbesteding tot het haast alomvattende terrein van elektronische handel.
Investeerder Morgan Stanley zegt dat het bedrijf ook een reeks nieuwe diensten zal ontwikkelen om zich te onderscheiden van de drieduizend overige Europese Internet-aanbieders. Excalibur wil dat onderscheid bereiken door specifieke mkb-behoeftes te adresseren.
Het is echter nog niet bekend wat dit precies inhoudt. Bovendien mikken veel andere – nationale, maar ook Europese – Internet-aanbieders zich eveneens op het mkb. Dat marktsegement is namelijk behoorlijk omvangrijk, staat op het punt qua IT-afzet flink te groeien en is grotendeels onontgonnen.