Werden ‘eBooks’ en andere vormen van digitale boeken lange tijd niet of nauwelijks serieus genomen, de laatste maanden vinden er interessante ontwikkelingen plaats, waarvan de gevolgen veel verder kunnen gaan dan alleen het leesgedrag van consumenten.
Nu de technologie achter elektronische boeken zich steeds verder ontwikkeld en de producten handzamer en handiger in gebruik worden, neemt ook de verkoop flink toe. De onvermijdelijke kip-en-ei-kwesties (ofwel: geen titels zonder voldoende e-boeken en geen e-boeken zonder voldoende titels) die bij dit soort nieuwe mediumtypes welhaast onvermijdelijk zijn, lijken bovendien achter de rug.
Uitgeverij Simon & Schuster bijvoorbeeld heeft besloten een nieuwe uitgave van ‘million seller’ Stephen King in eerste instantie alleen als programmatuur voor het e-Book formaat uit te brengen. Het gaat weliswaar niet om een volwaardige roman maar ‘slechts’ om een zestienduizend woorden tellend verhaal van de beroemde auteur, maar de voorrang die aan de elektronische variant boven de gedrukte versie wordt gegeven, is toch een belangrijk signaal.
Riding the Bullet gaat 2,50 dollar kosten en zal onder andere via bekende e-commercie sites alshttp://Amazon.com,http://Barnesandnoble.com enhttp://Chapters.com te verkrijgen zijn. Het verhaal is geïnspireerd op het bijna dodelijke verkeersongeval dat King medio 1999 overkwam.
In een toelichting op de uitgave in eBook-formaat geeft King aan erg geïnteresseerd te zijn in nieuwe platformen voor publicatie van romans of verhalen. Het feit datRiding the Bullet nu eerst als eBook verschijnt, moet vooral als een experiment worden gezien. Uitgever en auteur willen hiermee onderzoeken in hoeverre deze of andere digitale boekplatformen de toekomst hebben, of dat het kopend publiek toch een duidelijke voorkeur blijft houden voor papieren pockets en gebonden uitgaven.