Open TV, de grootste aanbieder van interactieve televisie-software, neemt Spyglass over. Met deze overeenkomst, ter waarde van 2,5 miljard dollar, krijgt Open TV een betere positie op zowel de Internet- als de draadloze producten-markt.
Spyglass grossiert in licenties voor Internet-toegangssoftware en biedt consultancy-diensten via zijn Internet-applicaties. Bovendien heeft het bedrijf in de Verenigde Staten een omvangrijke klantenkring. Open TV scoort op zijn beurt goed in zowel Europa als Azië met zijn digitale, interactieve diensten, zoals tweeweg televisie. Het bedrijf mist echter de link met het Internet, en daar moet nu juist het huwelijk met Spyglass voor zorgen. Analisten spreken daarom van een voor beide partijen lucratieve overeenkomst.
"In onze visie bezit slechts een gering aantal bedrijven de technologie die wij nu in huis hebben," aldus de financiële man van Open TV, Randy Livingstone. "Het zal onze waarde voor de aandeelhouders zeker verhogen." Livingstone signaleert een explosie van de interactieve televisiemarkt in Australië, Europa en Azië. "We verwachten binnen twee jaar eenzelfde ontwikkeling in de Verenigde Staten." Daarbij gaat het om bedragen die volgens Livingstone in de orde van grootte liggen van achttien miljard dollar vanaf 2004.
Ook als individuele bedrijven boekten Open TV en Spyglass goede resultaten. Het afgelopen jaar draaide Open TV een resultaat van 26 miljoen dollar; Spyglass zat daar nog eens 3,96 miljoen dollar boven.