Wie succesvol wil zijn op het web met zijn bedrijf of organisatie moet snel zijn, en het meteen goed aanpakken. Dat zijn de enige twee – simpele – ingrediënten voor een overlevingsstrategie in de dotcom-wereld, aldus CA-directeur Charles Wang in zijn openingstoespraak van CA World 2000 te New Orleans.
Vorig jaar kwam Wang op een motor het podium oprijden. Dit jaar is gezocht naar een nog spectaculairdere entree. "Er was gesuggereerd mij door een kanon op het podium te laten schieten. Daarvoor heb ik bedankt." Wang komt gewoon het podium oplopen.
"Iedereen kent Amazon-dot-com. Iedereen weet dat dit de eerste online boekhandel is. Iedereen weet dat eBay het eerste online veilinghuis is. Wie weet wie nummer twee is", vraagt Wang retorisch. Wie is de tweede mens die voet op de maan zette? De nummer twee verzinkt in vergetelheid. Snelheid is niet alles, het moet ook meteen goed gebeuren. Het leidt geen twijfel dat, in Wangs beleving, zulks alleen kan geschieden met CA-software. In die zin valt zijn openingstoespraak tegen; iets te veel reclamepraat.
Hetgeen niet wegneemt dat hij zinvolle zaken te berde brengt. Met een website alleen ben je er niet. Die site moet dynamisch zijn. Een vriend die elke dag dezelfde mop vertelt, loopt het risico uit het adressenboekje geschrapt te worden. Je moet de bezoeker steeds iets nieuws bieden, en een persoonlijke benadering. Intelligente software kan het gedrag van bezoekers volgen en analyseren, om vervolgens suggesties te doen.
Wang komt met een voorbeeld dat de manier waarop we winkelen gaat veranderen. CA werkt samen met Walmart om klanten te voorzien van slimme barcodescanners. De scanners worden geleverd door Symbol Technologies (de uitvinder van de barcode). Het apparaat ziet welke boodschappen in het winkelwagentje gaan, analyseert dat en doet bijvoorbeeld de suggestie een fles rode wijn bij het eten aan te schaffen. Als de klant vervolgens met zijn wagentje in de buurt van het wijnpad komt, doet de scanner de suggestie linksaf te slaan voor de wijn, want het systeem weet waar de scanner zich bevindt. De ervaring leert dat driekwart van de mensen inderdaad de suggesties opvolgt en de spullen koopt.