Het gezaghebbende onderzoeksbureau Forrester voorspelt de ondergang van de meeste ‘Internet-only’ handelaren eind volgend jaar. Oorzaak van de ondergang is een combinatie van een slechte financiële staat, toenemende concurrentiedruk en groeiende desinteresse van investeerders. Volgens Forrester komt de recessie in drie golven.
Forrester ziet drie consolidatie-golven aankomen. Het begint met de verkopers van goederen als boeken en CD’s. Die consolidatie zal plaatsvinden in de herfst, als de groeipercentages van de omzet blijken af te vlakken. Daarna zijn de verkopers van producten als speelgoed, huisdieren-accessoires en consumentenelektronica aan de beurt. Zij zullen niet mee kunnen komen in de marketing-race voor het kerstseizoen. Verkopers van lifestyle producten als kleding en meubels houden hun zaak nog stabiel tot 2002.
Forrester adviseert ondernemingen zich te richten op interne organisatie en logistieke ondersteuning. Klantenservice zal onderscheidend werken. Eind vorige maand concludeerde Forrester in een rapport dat Internet in Europa ‘steeds Europeser’ wordt. Het onderzoeksbureau verwacht bijvoorbeeld dat Frankrijk talloze mode-sites zal aanbieden, terwijl in Nederland sites met prijsvergelijkingen het goed zullen doen. Wat betreft het kopen van artikelen via Internet loopt Europa in 2004 waarschijnlijk niet meer achter bij de Verenigde Staten.