Een groeiend aantal Amerikaanse ‘business schools’ biedt mogelijkheden om – online of offline- e-commercie te studeren. Ze spelen in op de stijgende vraag naar kennis van en vaardigheden in het elektronisch handelen. Tegelijkertijd willen ze voorkomen dat studenten vroegtijdig overstappen naar een dotcom-bedrijf.
Business schools merkten in 1998/1999 dat eerstejaars studenten niet terugkeerden voor het tweede studiejaar. Als belangrijkste oorzaak werd aangenomen dat ze óf bezwijken voor aantrekkelijke aandelenopties van een dotcom, óf een eigen Internet-bedrijf starten. Veel scholen besloten daarom e-handel op te nemen in het vakkenpakket. De actiefste starten eigen Internet-incubators, waarin studenten in een enigszins beschermde omgeving een eigen dotcom kunnen beginnen. Sommige scholen zien in e-commercie als apart vak alleen een modegril, maar de personeelswervers vragen erom.
Vanderbildt University in Nashville bood in 1995 als eerste universiteit zijn MBA-studenten de mogelijkheid af te studeren met een titel in e-commercie. Deze afgestudeerden zijn zeer in trek bij het bedrijfsleven. Andere universiteiten en business schools besloten ook e-commercie in hun aanbod op te nemen. In 1999 starten gerenommeerde instituten als Wharton, Kellogg en MIT specialisaties in e-commercie.
Bij sommige scholen ligt een e-commercie-opleiding in het verlengde van een Techno-MBA; een opleiding met een sterk accent op de IT- en technologie-kant van management. De managementopleiding van Carnegie Mellon in Pittsburgh bijvoorbeeld profileert zich al lang als een Techno-MBA. Deze school biedt sinds vorig jaar de mogelijkheid om in twaalf maanden af te studeren alsmaster of science in electronic commerce. Volgens directeur Tridas Mukhopadhya informeren bedrijven regelmatig of ze niet alle studenten met de e-commercie specialisatie in dienst kunnen nemen.
De University of Berkeley in California was de eerste universiteit met eenincubator, eenruimte waarin studenten hun eigen dotcoms kunnen opzetten. Harvard en het Massachussets Institute of Technology hebben inmiddels ook hun eigen dotcom-kweekkamers. In Engeland hebben de London Business School en de Cranfield School of Management eigen incubators.