De tijd dat supermarktconcerns voor hun commerciële voortbestaan moesten vrezen als gevolg van de opkomst van online-concurrenten lijkt met de overname van Peapod – ’s werelds grootste digitale supermarkt – door Ahold definitief achter ons te liggen.
Met die conclusie kwam onlangs ook Pricewaterhousecoopers naar buiten. Volgens dit adviesbureau zien grote bedrijven ‘start-ups’ niet of nauwelijks als hun belangrijkste bedreiging.
Het bedrijf baseert zich op onderzoek onder zowel Amerikaanse als Europese bedrijven. Van de Amerikaanse ondernemingen geeft 43 procent aan de traditionele concurrentie als een groter gevaar te zien dan een Internet-concurrent. Zeker wanneer deze traditionele concurrent over een succesvolle e-business-strategie blijken te beschikken. Slechts 13 procent blijkt http://dot.com-concurrenten wel als belangrijkste probleem te zien.
In Europa is de situatie volgens Pricewaterhousecoopers vergelijkbaar. Niet alleen blijven de ambities op het gebied van Internet van Europese bedrijven zeker niet achter bij die van hun Amerikaanse collega’s, daarnaast blijkt slechts 27 procent van de ondervraagde bedrijven zich zorgen te maken over concurrenten die een e-business-strategie hebben ontwikkeld. Volgens maar liefst 47 procent van de Europese ondernemingen die zijn ondervraagd, komt het grootste gevaar nog altijd van de traditionele concurrentie.
Het onderzoeksbureau baseert zich op Amerikaans studie die is uitgevoerd door Roper Starch (http://www.ebusinessisbusiness.com) en een Europese rapport van Simpson Carpenter (op te vragen via philippa.hennessy@uk.pwcglobal.com).