Xerox gaat zijn eerste Internet-bedrijf naar de beurs brengen. Onder de naam Content Guard worden activiteiten verzelfstandigd die gebaseerd zijn op gepatenteerde programmatuur voor het beheer van elektronische documenten.
Microsoft is als partner in het nieuwe bedrijf aangetrokken. Het bedrijf steekt enkele tientallen miljoenen dollars in de onderneming. ’s Werelds grootste softwareleverancier wordt tevens een van de grootste klanten van Content Guard; het wil de producten van het nieuwe bedrijf integreren in zijn komende uitgaven.
Xerox en Microsoft zullen zich samen hard maken voor de verspreiding van de technologie van Content Guard als industriestandaard voor toepassingen in het beheer van digitale toegangsrechten. De broncode, op basis van XML en XrML genaamd, zal daartoe worden vrijgegeven.
Content Guard zal producten op de markt brengen die het voor elektronische uitgevers mogelijk maken hun artikelen te beschermen tegen ‘piraterij’: met de software kunnen de uitgevers controleren dat hun producten alleen gebruikt worden door betalende gebruikers. Ook verhindert het dat derden inhoud zonder toestemming wijzigen.
Het grote verschil met vergelijkbare programmatuur van onder meer IBM en Adobe is volgens het bedrijf dat het gebruik van inhoud op PC’s door de Content Guard-software buiten de server om wordt opgespoord.
Het leeuwendeel van de inkomsten van Content Guard zal komen uit licentie-opbrengsten van uitgevers, in de regel een percentage van de omzet die via de programmatuur wordt geboekt.
Content Guard is het eerste directe gevolg van de herstructurering van het legendarische onderzoekscentrum van Xerox in Palo Alto. Dit laboratorium heeft een lange lijst revolutionaire vindingen op de conduitestaat. Het Palo Alto Research Center (Parc) krijgt daarmee volgens Xerox-topman Rick Thoman nu ook commercieel vermogen. Xerox verwelkomt volgens Thoman deze ontwikkeling, omdat op deze manier de aandeelhouders financiële opbrengsten zien van het researchbudget van Parc van jaarlijks anderhalf miljard dollar.
Xerox kampt met dalende opbrengsten van zijn kernactiviteit, kopieermachines en printers. Om kosten te besparen zegde het bedrijf kort geleden ruim vijfduizend medewerkers de wacht aan. Dat is meer dan vijf procent van het personeelsbestand.
Volgens Thoman zal Content Guard de eerste zijn van een serie verzelfstandigingen. Steeds zal het gaan om bedrijven actief in de exploitatie van een bepaalde technologie die intern is ontwikkeld, maar die beter zal gedijen in een specifieke onderneming dan binnen het kopieer- en documentconcern.
Xerox riep vorig jaar de zogenaamde Internet Business Group in het leven om de mogelijkheden voor toepassing op Internet van technieken die het in huis heeft, te traceren. Voormalig directeur Michael Miron van dit bedrijfsonderdeel wordt nu topman van Content Guard. Xerox en Microsoft willen het bedrijf later dit jaar of begin volgend jaar naar de beurs brengen.