De markt voor geautomatiseerd inkopen zal dit jaar explosief groeien. Dat gaat gepaard met flinke groeistuipen. Nieuwe concurrenten laten hun gezicht zien en er vindt een sanering onder inkoopportalen plaats.
Dit verwacht Frances Howarth, analist bij de Aberdeen Group. Volgens haar zijn nu Commerce One en Ariba, Amerikaanse leveranciers van inkoopsoftware, op de zakelijke markt de baas. Zij leveren oplossingen waarmee organisaties de inkopen van ruwe materialen, kantoorartikelen, en reserve- en reparatie-onderdelen via Internet en intranet beter kunnen regelen. In het eerste geval – de primaire goederen – kunnen bedrijven steeds meer gebruikmaken van e-marktplaatsen. Op dergelijke speciale websites kunnen gelijksoortige organisaties hun inkoopbehoeften bundelen en leveranciers laten inschrijven op aanbestedingen voor volumecontracten.
De inkoop van kantoorartikelen en andere secundaire goederen kan via een interne website worden geregeld. Howarth: "Met behulp van een inkoopsysteem via intranet worden de inkoopprocessen transparanter, kan er efficiënter worden gewerkt en kunnen de papier- en proceskosten omlaag."
Howarth merkt dat alle grote bedrijven momenteel nadenken over e-inkopen via Internet. Nieuwkomers Commerce One en Ariba zijn in dit gat gesprongen. "Maar er ontstaat meer concurrentie en er zullen overnames volgen. De erp-en edi-leveranciers die hun traditionele systemen moesten aanpassen, zijn aan een inhaalrace begonnen. Ook de grote IT-consultants ontwikkelen eigen oplossingen." De Aberdeen-analiste verwacht dat ook bij de e-handelsportalen de nodige verschuivingen.
Commerce One begon ooit onder de naam Distrivision als leverancier van elektronische catalogi. Het bedrijf bouwde dit met het oog op de b2b-ontwikkelingen (business-to-business) op Internet uit tot oplossingen voor geautomatiseerd inkopen voor intra- en Internet. In de Benelux vertegenwoordigt Internet-softwarebedrijf Tie de firma.
Ariba werkt in Nederland met ongeveer 25 mensen en bemant hier de Europese helpdesk. Verkoopmanager Arjen Koonings merkt dat Europa wakker wordt. "Het starten van een elektronische inkoopomgeving is in eerste instantie bedoeld om kosten te besparen. Langzamerhand staat kostenbesparing niet meer centraal, maar draait het om een herinrichting van zakelijke processen. Bedrijven worden bang om een te grote achterstand op te lopen ten opzichte van de concurrentie en vragen ook om dit soort toepassingen.