Stanford University mag dan al heel wat succesvolle bedrijven hebben voortgebracht, nog nooit heeft deze universiteit zelf een ‘startup’ gecreëerd. Daar is nu verandering in gekomen met de oprichting van het Internet-bedrijf e-Skolar.
Het gaat hier om een zoeksysteem dat specifiek gericht is op medische onderwerpen. Opmerkelijk aan de ‘search engine’ is dat het artsen en medici in staat stelt tal van verschillende bronnen tegelijk te bevragen. Zo kunnen webpagina’s, databases met informatie over medicijnen, medische richtlijnen en bijvoorbeeld online handboeken allemaal in één zoektocht worden meegenomen.
e-Skolar is een vercommercialisering van een dienst die de universiteit reeds vier jaar lang onderhield en die populair bleek bij artsen. Gebruikers krijgen toegang via een jaarabonnement van 240 dollar. De site accepteert – en dat is opmerkelijk in de Internet-wereld – geen advertenties.
Een andere bron van inkomsten wordt gezocht in de vorm van samenwerking met bedrijven. Een eerste overeenkomst is reeds gesloten en wel met Agilent Technologies. Deze fabrikant van medische apparatuur heeft besloten de dienstverlening van e-Skolar te bundelen met een aantal eigen producten.
De universiteit heeft tot nu toe drie miljoen dollar in het project gestoken. Het zal in ieder geval 60 procent van de aandelen behouden. De rest van het aandelenkapitaal is in handen van de mensen die de site daadwerkelijk ontwikkelen en beheren.