Novell kondigt een reorganisatie aan om de slechte resultaten over het tweede kwartaal aan te pakken. Het bedrijf wil het stoffige verleden van zich afschudden en een nieuwe toekomst beginnen als leverancier van infrastructuur-software voor Internet.
Over het tweede kwartaal boekte het bedrijf een winst van 31 miljoen dollar bij een omzet van 302 miljoen dollar. Vorig jaar bedroeg de winst over dezelfde periode 39 miljoen dollar en zette het bedrijf 316 miljoen om. Eigenlijk heeft Novell dit kwartaal verlies gedraaid, omdat een eenmalig bedrag van 35 miljoen dollar dat Caldera overboekte naar het bedrijf in de omzet opgenomen is.
Novell schrijft het verlies toe aan een tegenvallende verkoop van traditionele softwarebundels. Deze verkoop nam wereldwijd af door een verminderde ondersteuning van het verkoopkanaal door Novell. Ook binnen het verkoopkanaal was er weinig aandacht voor het bedrijf. Veel leveranciers richtten hun aandacht op Windows 2000 en Linux. Ook geeft het gebrek aan ondersteuning van het directorysysteem Active Directory voor Windows NT klanten weinig vertrouwen in het platform-onafhankelijke Edirectory. Licenties voor het besturingssysteem Netware doen het nog steeds goed: de omzet voor dit onderdeel steeg met 7 procent in het tweede kwartaal tot 193 miljoen dollar.
Het Amerikaanse bedrijf kondigde aan dat het vier nieuwe onderdelen krijgt: een Netmanagement groep met bestaande producten als Groupwise en Netware, Netdirectory met directory-software voor Internet, Netcontent met cachingsystemen, en een afdeling voor dienstverlening aan klanten. Volgens ceo Eric Schmidt moet het bedrijf beter letten op wat de klant met Internet wil. "Onze klanten zijn niet allemaal even ver met hun Internet-activiteiten. We zien in dat we ons meer moeten richten op de klant, in welk stadium van gebruik van Internet ze ook zijn. Op deze manier moeten ons producten aantrekkelijker worden voor kleine en grote bedrijven, service-providers en dotcom-bedrijven."
Toch getuigt de reorganisatie enigszins van korte termijn politiek. Op de pas gehouden Brainshare-conferentie, waar het bedrijf zijn Internet-strategie ontvouwde, werd met geen woord gerept over mogelijke veranderingen in de bedrijfsstructuur. Korte lijnen moeten het bedrijf meer slagkracht geven. De hoofden van deze vier divisies rapporteren hun resultaten direct aan coo Stewart Nelson, de drijvende kracht achter deze koerswijziging. Nicholas Tiliacos verving sinds begin mei wereldwijd marketing-manager Ron Heinz, maar is nu al weer aan de kant gezet.