Het mkb in Europa loopt nog niet echt warm voor Internet en elektronsiche handel. Slechts een derde van de Europese bedrijven in het midden- en kleinbedrijf beschikt over een eigen website. Van dit aantal gebruikt bovendien de overgrote meerderheid de site alleen om het eigen bedrijf aan te prijzen en niet voor e-commercie.
Dat blijkt uit een onderzoek van UFB Locabail, een dochteronderneming van de Franse bank BNP-Paribas SA. Onderzoekers van dit bedrijf vroegen ruim 90.000 bedrijven met een werknemersbestand tussen zes en tweeduizend naar het gebruik dat zij maken van Internet. De ondervraagde ondernemers waren afkomstig uit Duitsland, Engeland, Frankrijk en Italië.
Van de ondervraagde bedrijven heeft 32 procent een eigen website ‘in de lucht’. Van deze 32 procent heeft 22 procent ervoor gekozen digitale verkoop en ondersteuning mogelijk te maken.
Britse firma’s blijken zich het meest op Internet te richten. Hier liggen de cijfers dan ook iets gunstiger dan gemiddeld: 38 procent beschikt over een eigen site, waarvan 30 procent geschikt is voor elektronische handel.
Het minst innovatief gaan Duitse mkb-bedrijven te werk. Hoewel het aantal ondernemingen met een eigen website op 31 procent ligt en daarmee dus nauwelijks onder het gemiddelde van Europa uitkomt, vallen de Duitsers ver terug wanneer het op e-commercie aankomt. Van de mkb-bedrijven met een eigen website doet slechts 14 procent aan elektronische vormen van handel.