Sinds kort biedt een Amerikaans bedrijf via een website consumenten de mogelijkheid om via de telefoon vragen te stellen aan mensen met specifieke kennis.
In de virtuele gemeenschap http://Keen.com kun je een lijst opvragen van mensen die tegen betaling een antwoord geven op je vraag op het gebied van therapie, het gebruik van een computer, hypotheek-, of belastingadvies, of wat voor onderwerp dan ook. Veel mensen zijn sceptisch over het zoeken en vinden van informatie op Internet.
Hoe verfijnd zoekmachines ook worden, nog steeds is de kans dat je direct vindt wat je zoekt gering. Keen.com (http://www.keen.com) wil een oplossing voor dit probleem aanreiken. Om te bellen of gebeld te worden heb je een gebruikerscode nodig. Als je informatie wilt aanbieden, moet je aangeven wat voor specifieke kennis je bezit en eventueel over welke certificering je beschikt. Verder geef je op op welke momenten je bereikbaar bent. Wil je niet gestoord worden, dan kun je een vaste boodschap inspreken of een email sturen.
Nadat je informatie ingevoerd hebt in een zoekveld, krijg je een lijst met personen die beschikbaar zijn voor een telefoontje. Als je een persoon uit de lijst selecteert, belt de website met degene die de informatie tegen betaling aanbiedt. Zodra de telefoon opgenomen is, begint de tikker te lopen tegen het aangegeven tarief. De meeste personen vragen nu 85 dollarcent per minuut. Vijf dollarcent van dit bedrag gaat naar de organisatie Keen.com. In het buitenland vraagt het bedrijf twintig dollarcent per belminuut. De betaling vindt plaats via cheques in de VS en via een creditcard in andere landen. Sommige mensen weten via Keen.com wekelijks vijfhonderd tot duizend dollar bij elkaar te schrapen.
De privacy van de deelnemers loopt geen gevaar doordat geen van beide personen het telefoonnummer ziet van de tegenpartij. De computer belt via de website de verschillende telefoonnummers. Ook is het systeem van betalen zo waterdicht dat het bedrijf sinds de introductie vorig jaar oktober nog geen enkel geval van fraude heeft gehad. Op dit moment maken tweehonderdduizend mensen gebruik van de website.
Keen.com heeft onlangs een contract met Microsoft afgesloten om bij diens website MSN naast de gewone zoekresultaten ook een lijst met personen te laten zien die via Keen.com op te bellen zijn over het met de zoekmachine gezochte onderwerp. Ook is het een alliantie aangegaan met een vertaalbureau, omdat het bedrijf verwacht in de toekomst vooral buiten de VS te groeien. Onlangs heeft Keen.com een overeenkomst getekend met Language Line Service om 24 uur per dag zeven dagen per week vertalers klaar te hebben staan voor assistentie bij gesprekken. Op dit moment zijn een kleine zeventienduizend mensen die van Keen.com gebruik maken afkomstig van buiten de VS, van wie 5400 uit Europa.