De presentatie van Mysap.com als de opvolger van Release 3 tijdens de Sapphire-conferentie in Las Vegas roept bij gebruikers van het oude erp-product R/3 vragen op. Wat SAP’s Internet-strategie precies inhoudt, is nog niet echt duidelijk. Wel verwacht SAP dat Mysap.com in 2001 80 procent van de omzet vormt.
SAP ziet de toekomst zonnig in, deels op basis van een mega-order van Nestlé, een van de grootste levensmiddelenproducenten ter wereld. In Nederland is CSS een belangrijke referentie. Deze automatiseerder is hier de eerste Mysap.com-klant. Volgens Bob Lokhorst, financieel directeur van CSS, is zijn bedrijf een van de eerste in Europa dat nieuwe SAP-producten implementeert. "Het belangrijkste vinden wij dat alles geïntegreerd is. Voor ons spelen vooral de crm-applicatie en apo (advanced planning optimisation) een belangrijke rol. SAP legt graag de nadruk op de ‘marktplaats’, maar dat is voor ons minder belangrijk. In Nederland heeft SAP enkele honderden installaties, terwijl wij in de Benelux dertigduizend klanten hebben."
Maar zelfs voor CSS is de strategie van SAP niet altijd duidelijk. Lokhorst: "Mysap.com is een visie waarin je alles aan elkaar kunt koppelen. Het nadeel is dat alle producten, van erp tot crm, Mysap.com heten. Dat maakt het onoverzichtelijk. Soms lijkt SAP het zelf ook niet helemaal te begrijpen."
Michiel Maters, voorzitter van de Vereniging van Nederlandse SAP-gebruikers, onderschrijft SAP’s strategie, maar houdt zijn reserves. "Het is gezond dat SAP klaarstaat om klanten te ondersteunen bij een migratie. De insteek is goed, en vanwege de open technologie heeft Mysap.com een goede kans van slagen. Ik vind de plannen om in drie jaar driekwart van de gebruikers te migreren naar Mysap.com wel ambitieus. Er gaat zeker migratie plaatsvinden, maar drie jaar is erg kort. Wat SAP wel eens vergeet, is dat als je een pakket koopt, het pas een jaar later draait. Nu zijn er nog veel bedrijven bezig met het in gebruik nemen van R/3; die willen daar eerst profijt van hebben."
SAP Nederland erkent dat de communicatie over Mysap.com niet altijd helder is geweest. De huidige televisiecampagne bijvoorbeeld is volgens marketingdirecteur Henny Hurkens bewust weinigzeggend. "We willen radicaal breken met het erp-stigma. In volgende commercials gaan we in op de producten." Hij benadrukt dat het oude productaanbod nog steeds bestaat, en los te koop is. Hij omschrijft Mysap.com als "alles wat we hebben, met Internet als middelpunt".
De organisatie is intern klaar voor Mysap.com, maar moet nog veel werk verzetten bij de klanten. Op dit moment bestaat 90 procent van de Nederlandse SAP-installaties uit R/3, 5 procent is het oudere R/2 en 5 procent betreft Mysap.com.