Het Duitse ministerie van Economische Zaken is bezig meer dan een dozijn nieuwe wetten en overheidsregels te formuleren die moeten helpen de Duitse toppositie in de Europese e-commercie-sector vast te houden.
Het Duitse bedrijfsleven, zoals detailhandelaar Metro, die de grootste e-commercie-site van Europa heeft, is de echte motor achter deze ontwikkeling. De belangrijkste plannen zijn volgens minister Werner Müller (EZ) in een interview metFinancial Times Deutschland afschaffing van een wet uit 1930 die kortingen beperkt, en van een wet die cadeaus geven aan (potentiële) consumenten onmogelijk maakt.
De Duitse overheid wil ook zo snel mogelijk de digitale handtekening wettigen, ook zonder schriftelijk origineel. Daarmee volgt ze de VS op de voet; het Congres heeft een dergelijke regeling net aangenomen. Het Duitse voorstel komt over twee tot drie weken in het Duitse kabinet. Er wordt weinig weerstand tegen verwacht, zodat een feitelijke regeling van de digitale handtekening binnen zes maanden mogelijk kan zijn. In Nederland zal het volgens het Nederlandse ministerie van Justitie nog wel twee jaar duren voor de elektronische handtekening wettig wordt.
Een ander heikel punt, dat veel meer voeten in de aarde heeft, is het digitale auteursrecht en bescherming van data. Op dit gebied is de EU ook zeer actief. De Duitsers hebben daardoor niet veel mogelijkheden om een regeling te maken die sterk van EU-regelingen zou afwijken.
De bescherming tegen cyber-misdaad is een ander belangrijk punt voor Müller. Diverse deelstaten, zoals Beieren, hebben al geprobeerd hun nogal rechtlijnige opvattingen hierover tot wet te verheffen, maar dat is ze niet gelukt. Ook aan de orde komen de rechten van aandeelhouders, die in de EU per land verschillen en bovendien sterk afwijken van de rechten van aandeelhouders in de VS. Duitse wetgeving op dit gebied zou maatgevend kunnen worden voor de gehele EU. Een voorstel op het gebied van misdaad en aandelen wordt eind dit jaar verwacht.
Het Internet-gebruik in Duitsland loopt nog steeds achter op de VS en Groot-Brittannië. De Duitse Financial Times wijst er wel op dat isp’s (Internet service providers) en Duitse bedrijven technisch en inhoudelijk bij zijn, waardoor de e-commercie-verkoop naar verwachting in 2002 oploopt tot honderd miljard mark, tegen 2,6 miljard in 1998.
Müller ziet geen noodzaak voor het aanpassen van de winkelopeningstijden om de concurrentie met de e-commercie beter aan te kunnen. Vanaf zaterdagmiddag vier uur zijn de winkels in geheel Duitsland gesloten, en dankzij druk van vakbonden en kerken blijft dat voorlopig ook zo, zo verwacht de minister.
De tweede grote detailhandelaar naast Metro, Karstadt Quelle, heeft juist met tegenvallende resultaten te maken, ondanks het feit dat het concern tegenwoordig zowel Neckermann als Quelle bezit. Juist de integratie van elektronische diensten voor die twee schijnt problemen te geven. De activiteiten van de Duitse overheid staan daardoor niet hoog op de prioriteitenlijst bij Karstadt, of bij andere grote Duitse e-handelaren.