Hewlett-Packard doet het zeer goed op de markt voor geavanceerde servers. Volgens onderzoeksbureau IDC wist HP in dit segment in de eerste drie maanden van het jaar een marktaandeel te boeken van 18,4 procent. Een jaar geleden was ternauwernood een op iedere twaalf verkochte duurdere servers een HP-apparaat.
HP schrijft het succes van zijn servers toe aan een financieringsplan waarmee het deze apparaten aan de man brengt. Kleine dotcom-bedrijven kunnen onder het ‘garageplan’ tegen gunstige condities hun aankopen financieren.
Sun Microsystems blijft de grootste concurrent, met een marktaandeel van 42 procent, aldus IDC. Groeien doet de verkoop aan duurdere servers bij Sun echter niet. Het verging het bedrijf in het eerste kwartaal echter nog beter dan IBM, dat bijna 2 procent marktaandeel inleverde.
In het middensegment van de servermarkt houden HP en Sun elkaar meer in evenwicht: HP wist 2,6 procent meer marktaandeel te boeken, tegenover 2,2 procent voor Sun. Ook IBM wist hier te groeien, met maar liefst 7,1 procent.
Volgens Mark Hudson, directeur Marketing van HP’s bedrijfskritische divisie, kopen ook beginnende bedrijven steeds vaker duurdere servers. Dit om niet geconfronteerd te worden met een tekort aan servercapaciteit. "Meer en meer starters realiseren zich dat ze niet de nieuwe eBay willen worden", stelt Hudson.