Handelshuis Buhrmann investeert de komende drie jaar 100 miljoen euro (220 miljoen gulden) extra in een wereldwijd bestelsysteem via Internet.
Over luttele jaren moet 20 procent van de omzet van Buhrmann online tot stand komen, zo zei bestuursvoorzitter Koffrie gisteren bij de presentatie van de plannen. Dat is drie keer zoveel als nu. Een leger IT’ers werkt volgens hem aan vergaande technologische oplossingen voor de grote plannen. Het tweede-generatie bestelsysteem wordt eerst in de VS geïntroduceerd. Daarna volgt Europa. Die keuze is ingegeven door het feit dat spullen kopen via het Web in de VS al veel gewoner is dan in Europa.
Via het nieuwe systeem hoopt Buhrmann ook binnen te komen bij kleinere bedrijven. Voor grote bedrijven loont het om een vertegenwoordiger langs te sturen, maar voor kleinere ondernemingen is dat te duur. Die kunnen dus straks bij Buhrmann terecht op Internet.
Bij grote klanten gaat niet zozeer om extra omzet als wel om kostenbesparing. Volgens Koffrie kost de ’traditionele’ order per fax alleen al een tientje aan het overtikken in de computer.
Verder werken de IT’ers aan koppelingen om mee te kunnen doen aan de Internet-marktplaatsen die grootverbruikers voor steeds meer producten openen om kostenvoordeel te behalen bij de inkoop. "We hebben liever direct contact met de klant, maar zullen dit fenomeen moeten accepteren", aldus Koffrie.
Het vergaandste plan van Buhrmann betreft het realiseren van een ‘multi-vendor’. Klanten kunnen daar niet alleen terecht voor kantoorspullen, maar ook voor schoonmaakmiddelen of allerlei industriële componenten. In de VS bestaat dit fenomeen al. "Niemand is er echter in geslaagd één factuur te sturen voor al deze producten – en dat is nou juist de bedoeling", aldus Koffrie. Hij zegt al in gesprek te zijn met leveranciers buiten de branche. Door dit systeem als eerste en voorlopig als enige te introduceren, hoopt Buhrmann zoveel klanten aan zich te binden dat de concurrentie voorlopig terugschrikt.