Broadvision en i2 Technologies gaan hun e-marktplaats-softwareproducten integreren. I2 is traditioneel sterk in applicaties voor de koopkant, terwijl Broadvision beter thuis is in applicaties voor de verkoopkant.
Met de overeenkomst kan i2 zijn positie op het gebied van e-commercie-producten voor zowel kopers als verkopers versterken. Het is nog niet duidelijk welke invloed de deal zal hebben op het samenwerkingsverband IBM, Ariba en i2, maar duidelijk is wel dat de gezamenlijke i2/Broadvision-producten in ieder geval optioneel aan de bestaande productreeks wordt toegevoegd. Over een eventuele deelname van Broadvision aan het pact IBM, Ariba en i2 bestaat nog geen duidelijkheid.
De samenwerking van i2 met IBM en Ariba is tot dusverre zeer succesvol geweest, maar sommige analisten plaatsen vraagtekens bij de houdbaarheid van de alliantie. Ze wijzen daarbij op de directe concurrentie tussen Ariba en i2. Op dit moment profiteert Ariba nog van i2’s sterke positie op het gebied van software voor het management van leverancierskanalen. I2 profiteert op zijn beurt van Ariba’s sterke positie in e-wervingssoftware. Dit kan veranderen als elke partner zijn eigen software gaat ontwikkelen. Bovendien hebben de partners al onafhankelijk van elkaar geboden op e-marktplaats contracten.
De grootste rivalen van de alliantie i2, Ariba en IBM zijn Oracle en het samenwerkingsverband Commerce One/SAP. Commerce One voorziet op dit moment 56 online handelsknooppunten van software, SAP 27 en Oracle 11. I2 heeft op dit moment 24 contracten voor e-handelsknooppunten lopen.