Outride, een door Xerox verzelfstandigd bedrijf, lanceerde deze week een technologie die personalisatie voor zoekmachines mogelijk maakt.
Hoewel een eindproduct nog drie tot zes maanden op zich laat wachten, heeft Outride al wel contracten getekend met Excite, Inktomi en Mercado Software.
Het systeem van Outride is gebaseerd op patenten van technologieën ontwikkeld door het Palo Alto Research Center. De basistechnologie gebruikt een aantal bronnen waaronder bookmarks, analyseert deze informatie om uit te vinden waar gebruikers in geïnteresseerd zijn en weet vervolgens dus welke informatie moet worden gepresenteerd. "Deze technologie kan worden geïntegreerd in zoekmachines. Hierdoor kunnen situaties worden voorkomen waar gebruikers treffers krijgen die te maken hebben het ingegeven trefwoord, maar niets met de informatie waarnaar de gebruiker op zoek is", aldus Casey Roche, ceo van Outride. "Een ornitholoog die bijvoorbeeld zoekt op ‘penguin’ voor meer informatie over pinguïns krijgt treffers die te maken hebben met het dier op een prominentere plaats in de resultatenlijst dan treffers over het Batman-karakter of de Engelse uitgeverij. De zoekmachine wordt door Outride op de hoogte gebracht dat de surfer meer van dieren houdt door te kijken naar en rekening te houden met eerdere zoekopdrachten, de inhoud van bookmarks en andere factoren."
Outride is ook van plan andere markten te betreden. Excite wil de technologie gebruiken bij de bouw van een Internetzoekmachine voor breedband-content, terwijl Inktomi Outride wil integreren in zijn zakelijke zoeksystemen.