ABN Amro sluit in de loop van de komende vijf jaar honderdvijftig van zijn negenhonderd Nederlandse kantoorvestigingen. Ter vervanging zet de bank onbemande ’transactieplaatsen’ op. Klanten moeten ook in toenemende mate via Internet en telefoon transacties kunnen plegen.
ABN Amro zal de komende jaren dan ook fors investeren in informatietechnologie om de dienstverlening in Nederland te verbeteren. Deze optimalisatie en het uitdunnen van het Nederlandse kantorennet vallen samen met de oprichting van de nieuwe divisie Europa.
De reorganisatie is geformuleerd in het meerjarenplan ‘Focus 2005’ en kost in totaal 2500 banen. ABN Amro heeft in totaal 24 duizend voltijd-arbeidsplaatsen. Dit betreft vooral administratieve functies.
Naar alle waarschijnlijkheid zullen er echter ook deeltijdbanen verdwijnen. Hierdoor kan het aantal wegvallende banen nog oplopen.
De Nederlandse bank wil drie soorten vestigingen behouden: grote kantoren die alle diensten aanbieden, kleinere advieskantoren met een beperkt aanbod en de onbemande ’transactieplaatsen’. Onder die laatste categorie vallen ook pin-automaten.