Postorderbedrijf Wehkamp haalt thans zeven procent van zijn omzet uit verkopen via Internet. Directeur Theo Schellekens verwacht dat dit percentage de komende vier jaar stijgt naar veertig.
Het concern uit Zwolle heeft een voorsprong op andere Nederlandse bedrijven, omdat het al sinds 1995 pionieert met ‘net-verkopen’. Bovendien is zulks een logisch vervolg op handel via telefoon, fax en post.
Woordvoerster van Wehkamp, Joke Vrolijk in het dagblad Trouw: "Eerst bereikten we vooral de hoger opgeleiden en jongeren, maar nu verspreidt zich dat snel over vele lagen van de bevolking. Vooral door de forse toename van vrouwen op het net zijn de verkopen via de computer gestegen."
Therese van den Hurk, directeur ICT Management Consulting van adviesbureau Berenschot reageert: "Wehkamp is heel goed bezig. Ze hebben het ook gemakkelijk, ze hebben geen fysieke winkels, zoals Albert Heijn, waar de groeiende Internetomzet vaak ten koste gaat van de winkelomzet." Zij meent dat Nederlandse directeurs nog steeds geen heldere e-business-visie hebben, omdat ‘marketing-mensen de overhand hebben’. Een oplossing is ICT’ers en logistiek-experts bij de strategie-ontwikkeling te betrekken.
Ook Albert Heijn gaat Internet meer inschakelen. Ahold verwacht dat de komende jaren drie tot vijf procent van zijn omzet (in ’99 75 miljard gulden) via Internet wordt gehaald. Enkele maanden geleden twijfelde Ahold-topman Van der Hoeven nog aan Internet als afzetkanaal. Overigens blijft het concern zijn twijfels houden. Slechts een klein deel van de klanten (ongeveer tien procent), meent Ahold, heeft het extra geld over voor de Internet-service.