De millennium-bug heeft bij 10 procent van de dienstverlenende bedrijven tot problemen geleid. Sommige bedrijven zullen de geleden schade verhalen. Dit blijkt uit CBS-onderzoek (Centraal Bureau voor de Statistiek).
Binnen de zakelijke dienstverlening meldt zelfs één op de vijf computerservicebureaus problemen. Ze verwachten dat de problemen een negatieve invloed op het bedrijfsresultaat zullen hebben. In de sector papier- en grafische industrie wil eenderde van de bedrijven die problemen ondervonden de schade verhalen.
Bloor-onderzoekers voorspelden vlak na de overgang naar 2000 al dat de gevolgen van de millennium-bug geruime tijd zouden naijlen. Hoewel de overgang veel minder problemen opleverde dan verwacht, waren er toch diverse storingen. Volgens Bloor zijn we nu op weg naar de derde fase van de 2000-bug: de fase waarin onoplosbare problemen ontstaan door beschadigde gegevens. Het feit dat er een significant aantal bugs zijn gesignaleerd, geeft aan er een behoorlijk aantal niet gerapporteerde bugs bestaan, zo meent Bloor. Het onderzoekbureau voorspelt dan ook dat er nog meer problemen zullen optreden, omdat het nog steeds onmogelijk is de omvang van het probleem in te schatten.
Deze voorspelling kwam op 29 februari al uit, toen onverwacht problemen optraden door de schrikkelbug, een broertje van de 2000-bug. Veel bedrijven hebben bij het oplossen van het 2000-probleem ook de schrikkeljaarproblemen opgelost. Norea, de beroepsorganisatie van IT-auditors, wees vorig jaar op de positieve kanten van het millennium-probleem. Nico Schouten, voorzitter van Norea, stelde op een in december gehouden bijeenkomst dat de infrastructuur bij veel bedrijven ‘nu goed op poten is’. De schrikkelbug leidde echter toch tot problemen.
Microsofts SQL Server 6.5 heeft problemen met het schrikkeljaar. Het onderdeel waarmee automatische processen worden gestart, ziet over het hoofd dat 2000 een schrikkeljaar is. SQL Server 7.0, eind dit jaar verwacht, is wel volledig ingesteld op de eeuwwisseling.