Het ontwikkelen van educatieve software voor de scholen vormt het grootste struikelblok bij de invoering van ICT in het onderwijs.
De belangstelling van educatieve uitgeverijen voor deze nieuwe markt is vooralsnog beperkt. Dit blijkt uit de voortgangsrapportage over het ICT-beleid, die minister Loek Hermans van Onderwijs vorige week naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
De bewindsman onderneemt wel actie om ontwikkeling van deze software te stimuleren. Vorige maand maakte hij bekend structureel 20 miljoen gulden aan het ICT-budget toe te voegen ten behoeve van educatieve software. Deze extra bijdrage kwam tot stand als gevolg van een motie van VVD-fractievoorzitter Hans Dijkstal.
Hermans is vrij positief over de ontwikkeling van ICT in het onderwijs. Vorig jaar presenteerde hij de kabinetsnotaOnderwijs Online. In zijn rapportage, die digitaal ter beschikking is gesteld aan de Tweede Kamer, evalueert hij de uitvoering van dit project. Hij geeft hierin aan dat ICT inmiddels een centraal thema is en dat hierdoor de belangstelling van bedrijven en lokale overheden is opgewekt.
In de voortgangsrapportage beschrijft de minister de voortgang van 1 juli tot en met 31 december vorig jaar. Deze periode hebben de eerste scholen geld ontvangen voor de invoering van ICT. Bovendien is de uitrol van onderwijsnetwerk Kennisnet gestart. De bewindsman vindt nu dat de overmatige aandacht voor de techniek van ICT zo snel mogelijk moet plaatsmaken voor de didactische aspecten van computers en Internet in het onderwijs. Scholen dienen zich te buigen over de nuttige toepassingen van deze technologie.