De computer met Internet-aansluiting groeit uit tot een volwaardige arbeidsvoorwaarde. Bedrijven vinden het in het licht van de Internet-economie belangrijk dat werknemers thuis hun computervaardigheden bijspijkeren.
"Op de vacaturesites komt het steeds vaker voor dat werkgevers een PC met Internet-aansluiting aanbieden", constateert Simone Snakenborg van onderzoeksbureau Heliview.
Sinds het bedrijfsleven elektronische handel heeft ontdekt, is het ook belangrijk dat de medewerkers thuis raken in de virtuele wereld. Autobedrijf Ford maakte onlangs bekend dat een groot deel van het personeel een computer, printer en Internet-abonnement krijgt. "Door middel van een computer en Internet-toegang thuis zijn de medewerkers beter in staat de klanten te begrijpen", stelt algemeen directeur Jac Nasser. "Bovendien kunnen wij gemakkelijker informatie door het gehele bedrijf verspreiden en onze processen stroomlijnen." Kort na deze aankondiging maakte Ford bekend samen met General Motors en Daimler-Chrysler een marktplaats op Internet op te zetten. Ook Delta Airlines biedt zijn werknemers computers aan. Topman Leo Mullin hoopt het personeel beter toegang te geven tot bedrijfsinformatie en daarmee de productiviteit te vergroten.
In Nederland biedt ongeveer 35 procent van de werkgevers een PC aan het personeel. Snakenborg van Heliview geeft aan dat werkgevers dit in eerste instantie doen om de IT-vaardigheden van de werknemers te verbeteren. "Uit ons onderzoek blijkt dat 24 procent van de werkgevers een computer aanbiedt om het personeel te stimuleren tot betere prestaties. De fiscale aantrekkelijkheid speelt hierbij een kleinere rol."
Zij verwacht dat meer bedrijven de computer met Internet-aansluiting in het arbeidsvoorwaardenpakket opnemen. Hiermee worden hun mensen voorbereid op het Internet-tijdperk. Een woordvoerder van Unilever geeft echter aan dat werknemers van dit bedrijf een computer kunnen aanschaffen vanwege de fiscale aantrekkelijkheid. De aangekondigde Internet-activiteiten van het bedrijf spelen hierbij nog geen rol.