Leidinggevenden weten vaak niet goed wat de sterke en zwakke punten van de werknemers zijn. Ook de medewerker zelf heeft hierin onvoldoende inzicht. Deze onwetendheid vormt een belangrijk obstakel voor goed competentiemanagement.
Dit concludeert het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) in het onderzoekOrganisatieveranderingen en competentieontwikkeling.
Het belang van kennis en competenties voor organisaties en het managen daarvan is groot. Door de opkomst van IT binnen organisaties en de toenemende concurrentie moeten werknemers zich sneller dan ooit aanpassen. Kennis veroudert snel. Uit het ROA-onderzoek blijkt dat de meeste werknemers zich prima kunnen aanpassen aan technologie. Slechts een kleine minderheid ondervindt problemen.
Veel medewerkers vinden wel dat het aanpassingsproces beter had kunnen verlopen. ROA schrijft dat werknemers zelf moeten aangeven hoe zij zich willen ontwikkelen, en signaleert daarbij enkele obstakels. Zowel managers als medewerkers hebben zelf geen helder beeld van de kwaliteiten van het personeel. Hierdoor is het moeilijk om vast te stellen wat een werknemer moet doen om zich verder te ontwikkelen. Verder voelt het personeel zich niet verantwoordelijk voor de eigen ontwikkeling. Bovendien ondersteunen organisaties hun medewerkers onvoldoende.
Cursussen blijken een beperkte rol spelen in de verwerving van competenties door werknemers. Ervaring en contacten met collega’s zijn veel belangrijker. De waarde van opleidingen is volgens ROA dan ook overschat.