Detailhandelsconcern Vendex KBB heeft samen met multimediabureau Explainer DC een manier van werken ontwikkeld waarmee het mogelijk is om rond speciale thema’s online-winkels op te zetten.
De eerste van die online-winkels is gericht op Moederdag. Deze zaak zal de komende vijf weken een groot aantal op die feestdag gerichte artikelen en producten voeren en voor online aankoop aanbieden. De websitehttp://www.voormoeder.nl is een project dat over alle Vendex-bedrijven heen is opgezet. De site is ontwikkeld door multimediabedrijf Explainer DC. Aangezien Vendex mikt op de brede massa van het kopende publiek is de site laagdrempelig opgezet. Het selecteren van artikelen en eventueel aankopen ervan gaat volgens de ontwikkelaar op een zeer eenvoudige manier. Om eventuele angst voor online betalen weg te nemen, is veel aandacht besteedt aan de beveiliging en de communicatie hierover.
Geheel in lijn met de voorspelling van adviesbureau Gartner dat een pure dotcom-aanbieder geen toekomst heeft, is bij dit project een nadrukkelijke integratie van online dienstverlening en traditionele winkel nagestreefd. Dat wil in de praktijk bijvoorbeeld zeggen dat de klant artikelen die op de site zijn gekocht, maar in de praktijk toch niet bevallen, via gewone winkels kan ruilen of retourneren.
Bij Vendex ziet men het project niet alleen als een commerciële kans om minder ervaren online-kopers te trekken, maar biedt het de achttien winkelformules van het concern ook de mogelijkheid om ervaringen met e-commercie op te doen.