Ahold breidt zijn virtuele winkelactiviteiten uit. De grootgrutter uit Zaandam neemt een belang van 51 procent in de Amerikaanse Internet-kruidenier Peapod. Met de partnership is een bedrag gemoeid van 73 miljoen dollar.
Peapod heeft in de Verenigde Staten een klantenbestand van 130 duizend. Het boekte het afgelopen jaar een omzet van 73 miljoen dollar, en een verlies van 29 miljoen. De onderneming staat genoteerd aan de Nasdaq en heeft, net zoals vele andere Internet-fondsen, te kampen met het koersverlies.
Met de samenwerking haalt Ahold de kennis van Peapod op het gebied van e-commercie binnen, en kan het gebruik maken van het systeem van thuisbezorging. Ahold biedt op zijn beurt producten, diensten en aflevercentra aan Peapod. Beide ondernemingen zetten gezamenlijk in op een verdere uitbouw van de e-commercie-activiteiten.
Ahold heeft aan de Amerikaanse oostkust vijf supermarktketens met samen 1063 winkels in handen. De omzet bedroeg vorig jaar 20,3 miljard dollar. Momenteel werkt Peapod al samen met Aholds supermarktketen Stop & Shop en met de Edwards-winkels. Het ligt in bedoeling dat Peapod samen met Ahold vijftig centra voor thuisbezorging gaat openen. "Peapod zal door de partnership snel verder kunnen groeien dankzij onze financiële kracht en ons inkoopvolume", jubelt de Amerikaanse topman van Ahold USA, Bob Tobin. "Wij kunnen onze e-commercie activiteiten versnellen door gebruik te maken van hun grote ervaring en beproefde systemen.