Bij elektronisch leren is er teveel aandacht voor de toepassing van technologische noviteiten. De didactische uitgangspunten zijn vaak onderbelicht. Verder moet er binnen online studeren ook voldoende aandacht zijn voor contacten met medestudenten en begeleiders. Dit stelt Marcel de Leeuwe, consultant bij SPC Training.
wordt gecombineerd met andere leermiddelen en didactische werkvormen, kan het positief uitpakken. De Leeuwe: "E-learning is een verzamelterm voor alle leermethoden waarbij de computer gebruikt wordt. Hieronder valt niet alleenonline learning,webbased learning, maar ook het studeren met behulp van een PC in een klaslokaal. E-learning is in opleidingenland het toverwoord voor de nieuwe tijd." Alleen wordt vaak het middel dat eraan ten grondslag ligt overbelicht, zo stelt De Leeuwe. De essentie bij opleiding is een zo groot mogelijk leerrendement. Dat lukt niet door alleen maximaal gebruik van technologische mogelijkheden; cruciaal is de juiste inzet van de technologie samen met andere leermiddelen en -vormen.
De meeste mensen kunnen het eigen leerproces niet geheel zelfstandig sturen; ze hebben regelmatig begeleiding en feedback nodig, aldus De Leeuwe. Ook het sociale aspect en interactie in een leerproces is belangrijk. Door gebruik van deze onderwijskundige aspecten kan een e-leren traject toegevoegde waarde opleveren.
Basis van zo’n traject moet een opleidingscontract zijn, met afspraken over studietijden, vorderingen en meetpunten. Door het leerproces te volgen, blijkt of de cursist zich aan het contract houdt en kan tijdig bijgestuurd worden. Een trainer op afstand voorkomt dat de cursist gedemotiveerd raakt of vastloopt. Verder zijn verbeteringen op technisch gebied nodig. De meeste techniek in e-leren-omgevingen is nog niet ‘uitontwikkeld’. Daardoor verstoren fouten in de programmatuur regelmatig het leerproces. Daarnaast zijn beveiligingsaspecten vaak belemmerend voor de didactistische aanpak.
E-leren is een geschikt hulpmiddel voor scholing wanneer en waar dat de cursist uitkomt, in zijn eigen tempo. De toegevoegde waarde komt voort uit een juiste combinatie van ‘leren’ en ‘e’. Dan kan e-leren extra mogelijkheden bieden tegenover klassikale cursussen. Verder kan het natraject beter aandacht krijgen, aldus De Leeuwe. Ook detransfer, het geleerde toepassen in de praktijk, is te verhogen. Tot slot houden cursisten gemakkelijker contact met medecursisten na de training, bijvoorbeeld om praktijkproblemen te bespreken.
De trend van e-leren zet door. Opleidingen worden doelgerichter; opleiden op maat is het toverwoord. De trend neigt naarexemplary based learning, een aanpak gebaseerd op problemen die de cursist tegenkomt in de praktijk. Hij kiest dan voor een deelinstructie toegespitst op dat probleem.