KPN gaat samen met warenhuisconcern Vendex breedband-Internet in Nederland promoten en verkopen. KPN heeft daarvoor al het bedrijf MXStream op poten gezet, maar dat is nog weinig bekend.
Door breedband-Internet aan te bieden via Vendex-dochters als de V&D-warenhuizen, Kijkshop en vooral de keten Dixons, hoopt KPN breedband bij een breed publiek aan de man te kunnen brengen.
De zogeheten Adsl-techniek maakt het mogelijk om over de normale telefoonlijn snel bewegend beeld te versturen en te ontvangen. Daarmee komt televisiekwaliteit via Internet binnen bereik. Vooral de snelle en permanente toegang tot het Internet is aantrekkelijk voor de consument, menen beide partners. Breedband-Internet moet dé concurrent worden voor het oprukkende Internet via de kabel.
KPN en Vendex verwachten nog voor eind dit jaar via de vijfhonderd Vendex-winkels ‘enkele tienduizenden’ abonnementen te verkopen. Een belangrijke vraag daarbij is wat de prijs wordt van een breedband-abonnement. Voor een relatief langzame verbinding (maar nog altijd tientallen malen sneller dan een gewone Internet-aansluiting) brengt KPN nu bijna honderd gulden per maand in rekening. Voor een twee keer zo snelle verbinding is het tarief ook twee keer zo hoog. Kabelexploitanten bieden momenteel een ietsje tragere ’telefoontikloze’ verbinding aan voor bedragen die enkele tientjes per maand lager liggen.