Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf plegen de komende maanden meer IT-investeringen. Van de bedrijven geeft 60 procent aan te zullen investeren in IT. Dat is 3 procent meer dan in het eerste kwartaal. Ook de uitgaven aan telecommunicatie groeien: 33 procent stelt hierin te investeren, tegen 29 procent in het eerste kwartaal.
Dit blijkt uit onderzoek van MKB-Nederland onder 4129 bedrijven. Een stijgend aantal ondernemers kijkt met vertrouwen naar het investeringsklimaat, aldus de organisatie. De telefonische enquête beperkte zich tot bedrijven met minder dan 250 werknemers. De uitbreidingen zijn vooral te verwachten in de sectoren dienstverlening en groothandel.
"De kans op een tweede automatiseringsgolf bij het mkb is groot", stelt onderzoeker Ton Ravesloot. De eerste golf vond midden jaren tachtig plaats, gericht op verbetering van de automatisering binnen de bedrijven. Ravesloot is verheugd over het vertrouwen dat de ondernemingen hebben in de groei van de economie. De investeringsgolf is deels een poging om de groeiende vraag via automatisering aan te kunnen; de personeelskrapte is nog net zo dringend als in het eerste kwartaal. Ondernemers hielden volgens de onderzoeker in het eerste kwartaal ‘hun kruit droog’ om te zien of 2000-problemen de kop op zouden steken, terwijl ze net zo optimistisch waren over het economisch klimaat.
Volgens een inventarisatie bij Amsterdamse ondernemers door MKB-adviesorganisatie Syntens hebben de kleinere minder goede verwachtingen van elektronische handel. Veel ondervraagden beschikken over een website, maar zijn over het gebruik ervan ontevreden. De Syntens-onderzoekers wijten de afwachtende houding aan een verkeerde aanpak. De sites zijn niet gemaakt op basis van een duidelijk plan, maar dienen slechts als informatiekanaal en visitekaartje. De helft van de respondenten had niet nagedacht over de plaats van de site in de bedrijfsstrategie. Dat vervolgens klanten en relaties wegblijven, maakt de bedrijven nog meer aan het twijfelen over deze IT-toepassingen.
Ravensloot herkent de resultaten van dit onderzoek. Volgens zijn eigen cijfers gebruikt 45 procent van de mkb-bedrijven met minder dan vijf medewerkers Internet en elektronisch goederen bestellen. Bij vijf tot twintig werknemers is dat 66 procent, en bij twintig tot honderd werknemers 80 procent.
Hij merkt bij het mkb veel interesse en vraag naar e-handelsmogelijkheden, maar ziet mislukkingen wanneer men te hard van stapel loopt. Ondernemers zijn snel enthousiast, maar keren hun website na een paar maanden teleurgesteld de rug toe, als de verkoopcijfers niet stijgen. "Bekijk je zo’n site, dan is het vaak niet meer dan een foto van de ondernemer voor zijn zaak met een lijst van producten. Je hebt geluk als er nog een email-adres bijstaat.