Casema geeft alle Internet-klanten vijftig gulden terug. Daarnaast krijgen de abonnees 25 procent korting op hun abonnement zolang de problemen nog niet zijn opgelost.
Nadat de Consumentenbond de kat de bel had aangebonden, heeft Casema besloten zijn abonnees een schadevergoeding te geven. Dinsdagmorgen zijn de onderhandelingen tussen de Consumentenbond en de aanbieder van Internet via de kabel afgerond. Het resultaat is dat Casema naar schatting vier miljoen gulden gaat terugbetalen aan de 54 duizend klanten, nadat de bond had gemeten dat de snelheid van de Casema-lijnen zelfs onder die van gewone telefoonlijnen ligt. De klanten van Casema, verenigd in de Wigg (Wanadoo Internet Gebruikers Groep), hebben inmiddels meer dan tienduizend klachten verzameld.
Verder is afgesproken dat de Internet-aanbieder helder gaat formuleren wat zijn klanten in de toekomst van hem mogen verwachten. Casema geeft nu al bij het goedkoopste abonnement (van zestig gulden per maand) geen enkele garantie over de snelheid, maar dat kan volgens de Consumentenbond wel wat duidelijker.
Casema hoopt voor 1 januari alle problemen te hebben opgelost. De Consumentenbond is tevreden met het resultaat. De Wigg gaat het nog aan haar leden voorleggen. De groep, met tweeduizend leden, is overigens niet tevreden. Volgens woordvoerder Nyns is de schadevergoeding slechts symbolisch. "Veel mensen hebben uren met de helpdesk aan de telefoon gehangen." Nyns sluit niet uit dat de Wigg alsnog een procedure begint tegen Casema. De juridische stappen van de bond tegen Casema zijn voorlopig van de baan. Beide klanten-vertegenwoordigers gaan in de gaten houden of Casema de afspraken nakomt.