De doelstelling van minister Van Boxtel om in 2002 een kwart van de elektronische overheidsdiensten digitaal te verlenen, is onhaalbaar, vindt Cgey.
Volgens Jeroen van der Hulst van de adviesgroep locale overheid van Cap Gemini Ernst & Young zijn de inspanningen nog te veel gericht op de frontoffice en krijgt de backoffice (evenals de ‘midoffice’ die daartussen als interface moet fungeren) te weinig aandacht. Het herontwerp van werkprocessen en van de uitvoering daarvan vergt een aanzienlijk grotere inspanning dan thans wordt geleverd. Het gaat doorgaans om meerdere organisaties, die daarin een rol spelen. Wet- en regelgeving staan fundamentele oplossingen, waarbij ook van elkaars gegevens gebruik moet worden gemaakt, in de weg. Dat euvel speelt volgens Cgey ook de stroomlijning van basisgegevens parten, waarvoor het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) met zes ministeries in een apart programma samenwerkt. Benodigde aanpassingen in de wet- en regelgeving zijn een proces van lange adem.