Nederlandse studenten geven de voorkeur aan Shell en KLM als werkgever. De top 10 heeft vier nieuwkomers die alle IT-gerelateerd werk verrichten.
De oliemaatschappij en de luchtvaartonderneming kregen beide ruim 13 procent van de ‘stemmen’. Dit blijkt uit de eerste blik op de Nederlandse gegevens van hetGraduate survey 2000 van het Zweedse onderzoeksbureau Universum.
De populariteit van Shell onder studenten is de afgelopen drie jaar gestaag toegenomen. Het bedrijf bekleedde in 1997 en 1998 de derde plaats en steeg vorig jaar naar de tweede positie. De KLM scoort dit jaar een fractie lager dan Shell. De populairste drie bedrijven (Shell, KLM en Unilever) hebben elkaar de afgelopen jaren slechts afgewisseld; nieuwkomers aan de top zijn er dus nauwelijks.
Het onderzoek van Universum kijkt naar alle beroepssegmenten binnen bedrijven. De populairste bedrijfstak voor studenten is ook dit jaar management consulting. Opvallend is dat de top 10 van gewilde Nederlandse werkgevers sinds dit jaar vier nieuwkomers heeft die alle IT-gerelateerd werk verrichten. Dit zijn technisch instituut TNO, consultancy Pricewaterhouse Coopers, consultancy Ernst & Young en dienstverlener DSM. Deze nemen respectievelijk de zevende, achtste, negende en tiende rang in op de Nederlandse lijst van het Zweedse onderzoeksbureau.