De Internet-site van een bedrijf is voor een werkzoekende IT’er bijna net zo belangrijk als een vacaturesite.
Van de IT’ers kijkt 57 procent naar een vacaturesite en 52 procent naar de bedrijfssite. Voor het zoeken naar werk raadpleegt 31 procent Internet als eerste. Dit blijkt uit onderzoek van Nanke van Asten in opdracht van het Amsterdamse reclamebureau Aca. De studente communicatiewetenschap en arbeidsstudie aan de Universiteit van Amsterdam legde haar vragen voor aan 485 hoger opgeleiden (hbo en WO), onder wie 33 procent IT’ers. Van de volledige onderzoeksgroep had 42 procent de studie bijna afgerond of nog geen twee jaar werkervaring. De rest had meer dan twee jaar werkervaring.
Bij de zoektocht naar een toekomstig werkgever is de website van een bedrijf bijna net zo belangrijk als een vacaturesite. De gedrukte media vormen overigens nog steeds de belangrijkste bron. Van de IT’ers raadpleegt 60 procent bij het zoeken naar een baan eerst krant en tijdschrift; 31 procent noemde Internet als eerste bron.
Van Asten legde de IT’ers een aantal stellingen voor om het belang van de website bij het zoeken naar werk te detailleren. De website is volgens 93 procent van de IT’ers het visitekaartje voor de klanten van het bedrijf en voor 87 procent voor de potentiële werknemers. Om een beeld te krijgen van de werkgever bekijkt 84 procent de site, en 65 procent zegt eerder te solliciteren bij een bedrijf met een goede site. Ruim de helft, 57 procent, gaf aan eerder te solliciteren bij een bedrijf mét website.
Van eventuele email-diensten om IT’ers van mogelijke banen op de hoogte te stellen maakt 33 procent gebruik. Een Internet-site van de belangenvereniging voor IT’ers is voor 32 procent een middel ter oriëntatie op de arbeidsmarkt.
Eenmaal op de bedrijfssite aangeland, zijn IT’ers vooral geïnteresseerd in informatie over producten en diensten. De aanwezigheid van vacatures volgt op de tweede plaats. Het minst belangrijk zijn ervaringen van andere werknemers (24 procent) en het jaarverslag op de site vinden (22 procent).
Een mogelijke verklaring voor de mindere interesse in vacatures op de website luidt dat de markt voor IT’ers dermate gunstig is dat zij uitgaan van het bestaan van vacatures. IT’ers, zo merkte Van Asten, waarderen informatie op de website over open dagen en banenmarkten meer dan de andere twee groepen uit het onderzoek, natuurtechnici en economen (30, 22 en 19 procent).
"Sterke merken werken", concludeert Van Asten. Op de krappe arbeidsmarkt kiezen kandidaten voor werkgevers die zich onderscheiden. Bedrijfssites spelen daarbij een belangrijke rol. Het via de Internet-site communiceren met potentiële medewerkers wint aan gewicht, vindt Aca-directeur Dinand Jansen. "Kandidaten worden steeds kieskeuriger. Op Internet is een goede dialoog met een zelfbewuste werknemer mogelijk."