De mobiliteit verandert ingrijpend door ontwikkelingen in de informatie- en communicatietechnologie (ict).
Minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) staat in haar begroting uitvoerig stil bij de rol van ict. Informatiestromen vervangen bepaalde fysieke verplaatsingen. Omgekeerd nemen per saldo de goederenstromen toe door e-commercie, zo blijkt uit onderzoek. Consumenten winkelen op Internet en laten goederen aan de deur afleveren.
Een vergelijkbare ontwikkeling is merkbaar in het bedrijfsleven. Jit-management (just-in-time), voorraadbeperking en fijnmazige dienstverlening leiden tot een bovengemiddeld sterke toename van het goederenvervoer, en dan vooral van de kleine bestellingen.
Meer mobiliteit betekent in het algemeen ook meer infrastructuur, voor zowel mensen als goederen. Meer dataverkeer betekent vooral steeds meer en alsmaar nieuwe typen media en infrastructuur. Onderscheiden worden kabel, glasvezel en draadloos.
Ict moet in belangrijke mate bijdragen tot een betere verkeersinfrastructuur. Om bestaande wegen, spoor- en waterverbindingen efficiënter te benutten, zullen technologie en telematica-diensten intensiever worden ingezet. Daarbij valt te denken aan het verder ontwikkelen van dynamische toerit-dosering, verbeterde informatieverstrekking aan reizigers en goede systemen voor plaatsbepaling en navigatie.
Belangrijk ook is de invoering van elektronische voertuigidentificatie (evi). Begin 2002 zal een strategie gereed zijn voor de invoering van voertuiggebonden telematicadiensten op basis van evi. De meest algemene toepassing is het elektronisch kenteken.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat wil eind volgend jaar een digitale tachograaf invoeren. Daarvoor is onder meer de uitgifte van smartcards noodzakelijk. Vrachtwagens zullen verplicht moeten zijn voorzien van de nieuwe apparatuur. Controle van de papieren tachograaf is te arbeidsintensief. Bovendien is met het huidige controle-apparaat vrij makkelijk te sjoemelen.