De doelstelling is ambitieus genoeg: de Rabobank wil over twee jaar 2,5 miljoen van zijn klanten online laten bankieren. Dat moet geld opleveren.
Nu speelt de coöperatieve bank, samen met de Postbank de bank voor particulieren bij uitstek, nog quitte met het elektronisch bankieren, maar over twee jaar moet het jaarlijks 220 miljoen gulden gaan opleveren. Het middel waarmee de Rabo wil doorbreken heet Random Access Banking (RAB), waarmee de klant de mogelijkheid krijgt om zelf te kiezen hoe en wanneer hij zijn bankzaken wil doen: via Internet, de (mobiele) telefoon of in de bankvestiging zelf.
Een centrale rol krijgt de bestaande bankpas met pincode, die als toegangspas voor het virtuele deel van RAB gaat fungeren. De pas vervangt de huidige aparte regeling voor Internet-bankieren. "Met de bankpas heb je straks je bank op zak", aldus woordvoerder Plasman gisteren bij de presentatie. Rabo ziet RAB als een uitbreiding van de activiteiten in de kantoren, niet als vervanging. Overigens maakte de bank onlangs bekend een op de tien filialen op termijn te willen gaan sluiten.
In 1994 was de Rabobank een van de eerste Europese banken op Internet, en de eerste Nederlandse bank die een site op het web opende. Volgens recent onderzoek van het Nipo ziet 31 procent van de Nederlanders Rabo als de bank die op elektronisch gebied voorop loopt. De bank, met zeven miljoen klanten de grootste in Nederland, hoopt uiteindelijk de dienstverlening via de kantorennetwerk geheel te integreren met de elektronische diensten. Klanten die contact zoeken via Internet worden snel in gesprek gebracht met een adviseur van de bank in hun woonplaats.
De ambitie om binnen twee jaar van 700.000 naar 2,5 miljoen actieve Internet-klanten te gaan, is volgens de bank niet overdreven. Nu al kunnen anderhalf miljoen klanten de bank via Internet bereiken, maar de helft daarvan doet daarmee nog niets. De Rabobank wil deze groep de komende tijd persoonlijk benaderen en overhalen tot elektronisch bankieren.
Sjaak Smakman