De gemeente Zaanstad heeft het IT-beheer van haar duizend werkplekken uitbesteed. Naar verwachting zullen meer gemeentes dit voorbeeld volgen.
Het Hilversumse bedrijf Inter Access kaapte de opdracht weg voor de neus van vele grote automatiseerders. Irma Stroet, afdelingshoofd ICT van de gemeente Zaanstad, vertelt dat om vier redenen tot uitbesteding van het beheer van werkplekken, servers en netwerk is besloten. "De gemeente rekent ICT niet tot haar kerntaak, het werven en behouden van automatiseerders werd steeds moeilijker en de IT-afdeling bleek te klein om de uitdijende dienstverlening door de ruimere openingstijden goed te ondersteunen." Als vierde reden geeft Stroet aan dat er inmiddels op de markt genoeg IT-partijen zijn verschenen die de beheerwerkzaamheden kunnen overnemen.
Op basis van elf criteria, zoals prijs, deskundigheid en ervaring, zijn de inschrijvingen tegen het licht gehouden. Uiteindelijk is Inter Access de opdracht gegund. Daarmee versloeg het Hilversumse IT-bedrijf alle grote meedingende partijen, waaronder Getronics, CSC, Origin, Pink Roccade, IBM en Centric. Alleen EDS deed niet mee, omdat de gemeente haar eigen, vrij nieuwe apparatuur voorlopig in huis wil houden.
De afgeslankte ICT-afdeling (circa twaalf medewerkers) van de gemeente houdt wel de ICT-regie in handen en stuurt Inter Access aan.
Zaanstad is een van de eerste die op zo’n grote schaal ICT uitbesteedt en de automatiseringsafdeling ontmantelt. Eerder deden dit Maarssen, Deventer en Leiden. Quint Wellington Redwood-analist Arno IJmker ziet bij gemeenten een trend om facilitaire diensten, waaronder ICT, uit te besteden. "Bij Zaanstad speelde de vraag of de gemeente als ambtelijke organisatie de snelle ICT-ontwikkelingen nog zou kunnen bijbenen. Toen viel het besluit om het de deur uit te doen."