Een site voor EK-voetbalpools: dat zag Global Vision als een manier om zich te presenteren. De starter hield er een opdracht van de Avro aan over.
Tijdens het afgelopen Europees Kampioenschap Voetbal was het mogelijk om op www.ek2000pool.nl van Global Vision een eigen EK-pool op te zetten. Inschrijvers stelden een pool samen door een keuze te maken uit onderdelen, zoals de poolwedstrijden, de topscorer van het toernooi en de eerste afvallige bij het Nederlands elftal. Uiteindelijk liepen er 512 actieve pools met 4300 deelnemers.
Global Vision biedt Internet-oplossingen aan het midden-en kleinbedrijf aan. Het bedrijf deelt in Utrecht een pand met een andere starter: de Internet-dienstenverlener IC&S, die ek2000pool.nl ook ondersteunde.
De vijf oprichters zochten naar een manier om de naamsbekendheid te vergroten en vonden die in het opzetten van een website voor voetbalpools. Omdat hiervoor geen software voorhanden bleek, besloot Global Vision zelf een systeem te ontwikkelen. Daarbij maakte het gebruik van de php3-servicesite-scripting-taal en de MySQL-database. Diezelfde ‘open source’-hulpmiddelen vormen ook de basis voor het ontwikkelen van hun Internet-oplossingen voor het mkb, met daarbij het betalingsafhandelingssysteem van OTS.
Toen het toernooi eenmaal aan de gang was, bleek de site met een aantal kinderziektes behept. Deelnemers konden hun voorspellingen niet meer raadplegen, formuleringen op de digitale en de uitgeprinte vragenlijst verschilden, en de puntentelling klopte niet altijd. "Toch hebben we er een goed gevoel aan over gehouden", stelt Olaf van Maanen van Global Vision. "De respons was goed en het leverde ons zelfs een opdracht van de Avro op: het radioprogramma Arbeidsvitaminen wilde een eigen EK-pool op Internet." Global Vision overweegt nu het concept om te bouwen tot een Internet-oplossing voor sportpools.
De officiële Uefa-website www.euro2000.org heeft weinig problemen ondervonden. De site is niet platgegaan en er zijn geen aanvallen van hackers bekend. Toch is het – onwaarschijnlijk grote – verwachte aantal van gemiddeld 150 miljoen hits per dag niet gehaald. Naar verluidt lag het aantal op negentig miljoen hits (de site van het WK ’98 in Frankrijk leverde dagelijks zeventig miljoen hits op), maar PSINet wil dit niet bevestigen.
Deze sponsor, verantwoordelijk voor het infrastructurele gedeelte van de site, deed vooraf met veel bombarie kond van zijn voorspelling. Nu het toernooi afgelopen is, geeft het bedrijf niet thuis over het uiteindelijke aantal hits, maar verwijst het door naar de Uefa. De Europese voetbalbond wil de eindscore echter ook niet kwijt.