Het verlies van UPC steeg het afgelopen jaar naar 2 miljard euro en dat is ruim het dubbele van het verlies over 1999: 784 miljoen euro.
Dit heeft UPC vandaag voorbeurs bekendgemaakt. Het verlies per aandeel kwam over 2000 uit op 4,56 euro. Dat is meer dan waar de analisten op hadden gerekend. Zij gingen uit van een verlies per aandeel van 4,33 euro. Over 1999 bedroeg het verlies per aandeel nog 2,08 euro. Op de Amsterdamse beurs kreeg het aandeel UPC gedurende de middag een tik van 4,1 procent op 6,75 euro.
De omzet van UPC steeg wel. Over het afgelopen jaar bedroeg deze 1 miljard euro, tegen een omzet van 448 miljoen euro over 1999. Ook het aantal abonnees is, dankzij een reeks overnames, gestegen: met 5,9 miljoen eind 1999 naar 8,4 miljoen tegen het einde van vorig jaar, een stijging van 42,4 procent. Bovendien steeg de gemiddelde omzet per gebruiker (de zogeheten ‘Arpu’) van 8,98 euro naar 10,78 euro. Het aantal abonnees dat gebruik maakt van nieuwe diensten, zoals breedbandinternet, nam toe van 608 duizend naar 1,32 miljoen, meer dan een verdubbeling.
UPC verwacht voor dit jaar een omzetgroei naar 1,4 miljard euro. Eerder was de kabelaar nog uitgegaan van een omzet tussen de 1,4 en 1,5 miljard euro.