Mediagigant Vivendi Universal heeft de winst in het eerste halfjaar zien stijgen tot 22 miljoen euro, zo maakte het bedrijf gisteren bekend.
In het eerste halfjaar van 2000 maakte het bedrijf nog een verlies van 209 miljoen euro. De omzet kwam dit jaar uit op 26,4 miljard euro, flink hoger dan de 19,4 miljard euro over dezelfde periode vorig jaar.
Topman Jean-Marie Messier zei gisteren ondanks de haperende Amerikaanse economie mogelijkheden voor verdere groei van de omzet en de winst. Hij benadrukte dat het bedrijf niet erg afhankelijk is van de traditioneel zeer conjunctuurgevoelige advertentiemarkt.
Volgens Messier is zijn bedrijf nog in gesprek met de Franse overheid over de vraag hoeveel Vivendi moet betalen voor een Umts-licentie. Frankrijk besloot niet tot een gewone veiling, maar tot een zogeheten schoonheidswedstrijd waarbij een vaste prijs geldt – van in dit geval 4,95 miljard euro – en liefhebbers een bedrijfsplan moeten maken dat zoveel mogelijk aansluit op de wensen van de regering. Parijs is al aardig gezakt met de prijs, want er zijn nog altijd maar twee liefhebbers voor de vier beschikbare licenties. Behalve Vivendi is dat France Telecom.
Vivende Universl bezit onder meer Universal Studios en muziekuitgever Universal Music, de samenvoeging van Vivendi en Seagram.