De aanhoudende terugval in online advertenties, heeft internetbedrijf Yahoo ver in de rode cijfers gedrukt.
Over het derde kwartaal bedroeg het nettoverlies 24,1 miljoen dollar. Over dezelfde periode vorig jaar werd nog een winst geboekt van 47,7 miljoen dollar. De omzet viel terug met een omvangrijke 44 procent naar 166,1 miljoen dollar. Over dezelfde periode vorig jaar was dit nog 295,5 miljoen dollar.
Yahoo had er eerder al voor gewaarschuwd dat de omzet ergens ergens tussen de 160 en 180 miljoen dollar zou uitkomen.
Het internetconcern studeert onder leiding van de nieuwe topman, Terry Semel, op een reorganisatie van zijn business units en op het schrappen van banen. Maar het internetbedrijf wilde nog niet exact aangeven om hoeveel ontslagen het daarbij zal gaan.
Nog steeds is Yahoo voor het overgrote deel van zijn inkomsten (80 procent) afhankelijk van online advertentie-inkomsten. Al langer probeert het online bedrijf zijn afhankelijkheid van de kwijnende advertentiemarkt te verminderen, onder andere door marketingbanden aan te knopen met bijvoorbeeld autofabrikanten en niet-online winkelketens. Maar analisten zijn van mening dat dit proces te traag verloopt.
Ook voor de nabije toekomst zijn de voorspellingen van Yahoo niet erg rooskleurig. Het internetbedrijf rekent op een totale jaaromzet van 688 tot 708 miljoen dollar. Dat is aanzienlijk minder dan de 700 à 775 miljoen dollar waar Yahoo eerder op rekende.