Gratis internetaanbieders hebben volgens IDC geen bestaansrecht als ze niet worden gesteund door een sterk moederbedrijf of een forse financiële injectie.
Onderzoeksbureau IDC stelt dat een groot aantal van dezefree isp’s op het randje van de ondergang verkeert vanwege de toenemende kosten voor internettoegang en de terugval van inkomsten uit e-handel en online advertenties. Alleen de providers met een solide bron van inkomsten kunnen de toekomst met vertrouwen tegemoet zien. Het it-onderzoeksbureau wijst daarbij onder andere op America Online, dat zich vanaf het begin heeft gericht op het werven van online abonnees die een min of meer vast bedrag per maand betalen. AOL heeft zich daardoor minder kwetsbaar getoond voor de terugval van de economie dan de van oorspong vrije isp’s.
Ook de isp’s met sterke, kapitaalkrachtige moederbedrijven, zoals Deutsche Telekom’s T-Online en France Telecom’s Wanadoo, blijft volgens IDC een faillissement bespaard. Zij ontlenen een belangrijk deel van hun inkomsten, waaronder die uit advertenties, aan hun overkoepelende concerns.
Voor de overige vrije isp’s zit er volgens het onderzoeksbureau niets anders op dan zich te concentreren op een drietal speerpunten, om verzekerd te zijn van een kansrijke toekomst: het opbouwen van een merk (brandbuilding), het ontwikkelen van nieuwe strategieën en het leveren van onderscheidende content en portaal-services. IDC wijst daarbij onder meer op de van oorspong Italiaanse, pan-Europees opererende internetaanbieder Tiscali. Deze isp heeft de afgelopen periode een reeks van grotere en kleinere overames gepleegd, waaronder het Nederlandse World Online, en probeert deze zo snel mogelijk met één merk samen te brengen onder de Tiscali-paraplu.