De markt voor onderzoek naar het gedrag van bezoekers op sites zal in 2004 zo’n 200 procent groeien tot 4 miljard dollar.
In het afgelopen jaar bedroeg de marktomvang in de VS nog 425 miljoen dollar. Web-analyses worden gebruikt door IT-managers, advertentieverkopers en webmasters om bedrijfssites te optimaliseren en de bezoeker zolang mogelijk vast te houden in de portal. Volgens Aberdeen is de schaalbaarheid groot, want depageviews van de meeste grote sites verdubbelen elk halfjaar. Uitdaging hierbij is om vele gigabytes aan gegevens om te vormen in begrijpelijke rapporten en zogenaamdekey performance indicators (KPI).De web-analyses pogen muiskliks te vertalen in klinkklare munt. En dat is belangrijk in de zich snel ontwikkelende e-business. Technologie en bedrijfsorganisatiemoeten naadloos op elkaar aansluiten. De komst vanapplication service providers, ASP-diensten, kan een bedreiging vormen voor de webanalyse software, want die kennen kortere implementatietijden en lagere aanloopkosten. Maar het blijkt moeilijk om door ASP gehoste webbezoekersinformatie te integreren met andere bedrijfsgegevens, volgens Aberdeen. De speciale webonderzoekssoftware zal terrein winnen als dit wordt geïntegreerd in web content management, personalisatie en e-commerce.