Negen van Europa’s grootste luchtvaartmaatschappijen betreden samen de online reismarkt door later dit jaar een online travel service te openen.
Via deze portal willen de deelnemende luchtvaartmaatschappijen rechtstreeks vluchten en andere reisproducten aan de consument verkopen.
De nieuwe travel service Opodo (‘Oppertunity to do’) is een onafhankelijk bedrijf. Het is het resultaat van een joint-venture tussen Aer Lingus, Air France, Alitalia, Austrian Airlines, British Airways, Finnair, Iberia, KLM en Lufthansa. De negen luchtvaartmaatschappijen willlen van Opodo de leider maken op de Europese online reismarkt, een markt die nu 6,1 miljard euro waard is en naar schatting 40,9 miljard in 2005, volgens Forrester Research. Opodo zal eerst gelanceerd worden in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en in Frankrijk, en later – tussen 2002 en 2003 – in heel Europa.
In februari benoemde het bedrijf de vroegere ceo van Alitalia, Giovanni Bisignani, tot Chief Executive Officer. "Europa ligt nu al geruime tijd achter ten opzichte van de VS wat betreft online travel bookings. We zijn ervan overtuigd dat er in Europa binnenkort een explosie zal zijn op het vlak van online travel services. In 2004 zal de vraag naar deze diensten in Europa zelfs die in de VS overtreffen", aldus Bisignani.
De techniek voor de nieuwe website wordt verzorgd door Sapient, Amadeus, TRX Inc, Energis� en Broadvision.