SAP gaat zich in de Verenigde Staten nog nadrukkelijker begeven op het pad van het zakelijke internet. Dat gebeurt via partner Commerce One.
Europa’s grootste softwareconcern heeft zijn aandeel in de Amerikaanse leverancier van b2b-software, Commerce One, verder uitgebouwd van 4 naar 20 procent. Met de overname van het aandelenpakket is een bedrag gemoeid van 225 miljoen euro.
Commerce One kampt de laatste tijd met moeilijkheden om de resultaten op peil te houden. De b2b-softwareleverancier zal naar verwachting over het tweede kwartaal een omzet tussen de 100 en 120 miljoen dollar behalen en dat is bijna 29 procent lager dan over het eerste kwartaal. Bovendien blijven de resultaten van Commerce One ver achter bij de 162 miljoen dollar waarop de analisten van Wall Street hadden gerekend. Commerce One wijt de tegenvallende resultaten aan het negatieve effect dat de ’tegenvallende economische condities’ hebben op het koopgedrag van zijn klanten.
SAP en Commerce One willen in toenemende mate gezamenlijk software en services leveren voor online marktplaatsen. Daarbij gaat het zowel om de verkoop, de ontwikkeling als het ontwerp van deze software.